Rembursforløbet


Her vises rembursens kredsløb. Kredsløbet, som er vist her, tager udgangspunkt i en remburs, der er betalbar ved sigt.

Etablering af en remburs:

1: Der oprettes en kontrakt eller aftale imellem køber og sælger. Det aftales de to parter imellem at der handles via remburs. Det aftales i kontrakten eller aftalen hvilke betingelser rembursen skal indeholde, samt i hvilken form, rembursen skal udstedes.
2: Køber udarbejder og indleverer en rembursbegæring og anmoder sin bank om at udstede/åbne en remburs i af favør af sælger.
3: Købers bank fremsender rembursen til adviserende bank. Det er altid køber der foranlediger udstedelsen af en remburs.
4: Adviserende bank udleverer rembursen til sælger.

Udnyttelse af rembursen: 

5. Sælger afsender varen.
6. Sælger modtager forsendelsesdokument fra speditør.
7. Sælger indleverer de i rembursen foreskrevne dokumenter til adviserende bank.
8. Adviserende bank kontrollerer dokumenterne. Hvis dokumenterne er korrekte kan adviserende bank betale sælger, afhængig af hvor rembursen er gjort betalbar. Det er dog som oftest således af sælger først modtager sin betaling når udstedende bank har godkendt dokumenterne.
9. Adviserende bank videresender dokumenterne til udstedende bank.
10. Udstedende kontrollerer dokumenterne. Hvis dokumenterne er i overensstemmelse med de i rembursen krævede betingelser betaler udstedende bank til adviserende bank. Samtidig debiteres køber.
11. Dokumenterne fremsendes til køber.
12. Køber anerkender dokumenter overfor udstedende bank.
13. Køber præsenterer de nødvendige dokumenter når varerne er ankommet.
14. Varerne indklareres og udleveres til køber.

 

Læs også

Om Sparekassen

Sparekassen Kronjylland åbner afdeling i Hørsholm

Hørsholmerne får nu mulighed for at blive kunder i en lokal sparekasse. Sparekassen Kronjylland åbner nemlig i byen, og dermed fortsætter sparekassen sin vækst i Nordsjælland efter de seneste år at have åbnet i Hillerød, Helsingør og Lyngby.

Kombiner en mere klimavenlig livsstil med en bedre økonomi.

Betaling

Nye betalingsanbefalinger til borgere og virksomheder

Nationalbanken har offentliggjort en opdatering af sine anbefalinger til borgere og erhvervsdrivende inden for betalinger. Anbefalingerne har fokus på offline-funktionen i betalingskort, betaling via kontooverførsler, og at man som borger har forskellige kort og kontanter til rådighed.

Om Sparekassen

Sparekassen Kronjylland har landets mest tilfredse kunder

Både på privat og erhverv ligger Sparekassen Kronjylland igen helt i top. Den største og mest valide undersøgelse af danske bankkunders tilfredshed er netop offentliggjort, og her ligger Sparekassen Kronjylland endnu engang helt i top på både privat og erhverv. Det er tredje år i træk, at sparekassens privatkunder er de mest tilfredse, og andet år i træk at det samme gælder erhvervskunderne.

Vi øger trygheden ved Apple Pay og Google Pay

Konti

Erhverv får udskiftet Dankort og Visa/Dankort

På lige fod med øvrige pengeinstitutter skal vi udskifte vores erhvervskunders Dankort og Visa/Dankort med et andet kort. Er du erhvervskunde med et af de nævnte kort, skal du derfor benytte det nye kort fra oktober.