UDLAND

Betalinger og overførsler til udlandet



Korrekte bankoplysninger er særdeles vigtige forud for en udenlandsk overførsel. Hvis du skal sende beløb til udlandet, skal du sikre dig de korrekte bankoplysninger fra din kunde. Ellers risikerer du, at betalingerne forsinkes eller kommer retur fratrukket store gebyrer.

Betalinger indenfor EU i euro

Hvis du vil sende beløb i euro indenfor EU til den billigst mulige pris, skal du oplyse den udenlandske betalingsmodtagers IBAN-kontonummer og modtagers pengeinstituts navn og land og BIC-kode (også kaldet SWIFT-adresse) på betalingsinstruksen (som du kan udfylde i netbank eller via din rådgiver i afdelingen).

Når overførsler bestilles via netbank skal IBAN-kontonummeret indtastes UDEN mellemrum.

Ved alle overførsler i euro til et EU- eller EØS-land skal der være oplyst BIC (også kaldet SWIFT-adresse) samt IBAN-kontonummer på modtager uanset beløbsstørrelse. Hvis dette ikke oplyses, har modtagende bank ret til enten at afvise overførslen eller opkræve ekstra gebyr fra afsender for manuel behandling.

I netbank bliver IBAN-kontonummeret samt 5. og 6. karakter i BIC-koden valideret.

Blanket til bestilling af overførsel af penge til udlandet
Hvis du ikke har netbank, har du mulighed for at bestille en overførsel her:

Udfyld denne blanket på skærmen, print og send den via mail til din rådgiver. Blanketten skal være underskrevet.

Tidsfrister

Overførsler til udlandet bestilt i netbanken inden kl. 14:00 bliver gennemført samme dag.

Betalinger til og fra udlandet afregnes efter Sparekassen Kronjyllands markedskurs med tillæg/fradrag, der varierer for de enkelte valutaer.
Fondshandler afregnes med en aktuel markedskurs med tillæg/fradrag.

Du kan se de aktuelle kurser via din netbank på denne måde:

  1. I menuen ’Betalinger’, vælg opret betaling og 3. faneblad ’Udland’
  2. Nederst på betalingssiden kan du se "Priser på overførsel til udlandet"

Du kan se de aktuelle tillæg/fradrag i vores prisbog.

Du kan se vores generelle regler for overførsler til og fra udlandet her.

Konsekvenser ved forkerte/manglende oplysninger

Vilkårene for denne betalingsmåde er, at du som kunde er forpligtiget til at betale eventuelle ekstraomkostninger forbundet med at fremskaffe manglende/forkerte oplysninger.

Hvor stort et gebyr der er tale om, kan vi desværre ikke sige, da det til dels afhænger af, hvad modtagerbanken opkræver i gebyr i det enkelte tilfælde.

Læs om "Dine rettigheder, når du foretager betalinger i Europa"

Blanketter

Læs også

Om Sparekassen

Sparekassen Kronjylland fortsætter som hovedsponsor

I mere end seks år har vi som hovedsponsor fulgt det danske kvindelandsholds udvikling tæt – det er en rejse, vi fortsat ønsker at være en aktiv del af. Derfor forlænger vi vores sponsorat med to år.

Garant-millionen

Garant-millionen sætter fokus på bevægelse i fællesskaber

I Sparekassen Kronjylland uddeler vi endnu engang donationer fra Garant-millionen, og denne gang støtter vi fællesskaber, der har fokus på bevægelse. Så er der fart i jeres forening – og masser af grin og hygge, så er det fællesskaber som jeres, vi har i kikkerten.

Årsopgørelse

Har du betalt for lidt eller meget i skat?

...Det vil snart vise sig, når SKAT åbner op for din årsopgørelse for 2023. Men hvad bør du tjekke, når du får adgang? Se vores guide.

Her er din nye MobilePay

Digitale løsninger

Har du set, at MobilePay er blevet opdateret?

Appen har fået nyt design og ny navigation. Som noget nyt er en WeShare-funktion også flyttet ind, så du nemt kan dele udgifter i en gruppe. Opdateringen får du i selve MobilePay-appen.