Ny svindelbølge hærger

Sådan forsøger svindlerne at få fat i dit betalingskort

Efter de seneste dage at have oplevet en stor stigning i en særlig svindeltype går Sparekassen Kronjylland ud og advarer:

- Det er vigtigt, at alle med et betalingskort og en bankkonto ved, at hverken bank eller politi nogensinde vil komme og banke på din dør og bede om dit betalingskort og din kode, lyder det klare budskab fra Jan Mågård, der er fagchef for kort og selvbetjening i Sparekassen Kronjylland.

Advarslen kommer, da Sparekassen Kronjylland lige nu ser, at især nogle af deres ældre kunder bliver ringet op med besked om, at kundernes betalingskort er i uorden eller er ved at blive svindlet.

- Fremgangsmåden er typisk, at den, der ringer, udgiver sig for at være fra kundens bank. Vedkommende vil enten selv komme fordi og hente den ældres betalingskort eller vil sende en kollega eller en fra politiet, forklarer Jan Mågård.

Det faktum, at svindlerne møder op ansigt til ansigt med den ældre i fuldt dagslys og tilsyneladende kommer for at hjælpe, når de henter betalingskortet, gør, at det virker troværdigt på flere af de ældre. Nogle afleverer både deres kort og pinkode.

- Det er derfor utrolig vigtigt at slå fast, at hverken politi eller bank nogensinde vil indsamle dit betalingskort. De vil heller aldrig bede om din kode eller dine kontooplysninger. Hvis du en dag vitterligt blev udsat for svindel, og banken vidste besked om det, ville den straks spærre dit kort uden at skulle have særlige oplysninger fra dig, slår Jan Mågård fast.

Tendens på tværs af banker

Hvor Sparekassen Kronjylland nærmest aldrig oplever denne svindeltype blandt sine kunder, har sparekassen haft en håndfuld tilfælde bare de seneste par dage.

Jan Mågård tilføjer, at det dog ikke kun er kunder fra Sparekassen Kronjylland, der er ramt af denne type svindel. Den foregår på tværs af pengeinstitutter - og lige nu i særlig høj grad. Så ingen kan vide sig sikker.

Bliver du udsat for svindel, men aner først uråd bagefter, kan du straks spærre dit kort ved at ringe til Nets på: 44 89 27 50.