Du får en ekstra time

- men det tager kun 10 minutter

Når bæredygtighed og privatøkonomi går hånd i hånd. Kombiner en mere klimavenlig livsstil med en bedre økonomi.

26. oktober 2022:

Det kunne næsten lyde som en Fakta-reklame, men det handler om din pension og dermed om din økonomi i fremtiden.

- Den sidste søndag i oktober får du en ekstra time ”foræret”, når vi igen stiller uret tilbage til vintertid. Mit forslag er, at du bruger timen på at gennemgå din pension – sandsynligvis kan du gøre det på meget mindre end en time. I en travl hverdag er det for mange svært at finde tid til at få et overblik over pensionen. Tiden er dog godt givet ud, mens du stadig har indflydelse på, om din pension matcher dine planer og drømme for fremtiden, forklarer Majbritt Kofod, der er Fagchef for pension og formue i Sparekassen Kronjylland.

Start på Pensionsinfo.dk

Med MitID i hånden og få klik på computeren kan du på Pensionsinfo.dk automatisk får dannet en rapport over din pension, som du enten kan gennemgå selv eller eksempelvis sende til din bankrådgiver. Det tager ikke mere end 10 minutter.

På Pensionsinfo.dk kan du ikke blot se summen af de penge, du hver måned sparer op af din løn til pension og se en prognose for, hvor mange penge du vil have mellem hænderne hver måned, når du går på pension. Du kan også se en oversigt over de forsikringsdækninger, din pensionsordning eventuelt indeholder. Det kan eksempel være, hvis du mister din evne til at arbejde, bliver syg eller dør.

Gå ikke i panik, hvis din pension er skrumpet i 2022

Mange har deres pension investeret i et såkaldt markedsrenteprodukt. Hvis det gælder for dig, betyder det, at dit pensionsafkast følger de investeringer, der ligger til grund for din pensionsordning. Ofte er det en blanding af aktier og obligationer, og sammensætningen modsvarer din valgte risikoprofil. At have et markedsrenteprodukt betyder også, at afkastet på din pensionsopsparing kan gå op og ned – alt efter, hvordan bølgerne går på finansmarkederne. I år har der været store bølgeskvulp, og måske er du en af de mange, der oplever, at din pension har tabt værdi i 2022. Krigen i Ukraine, energikrisen og den høje inflation er blandt synderne, der har påvirket dette. Der er dog ingen grund til panik, hvis din pension er faldet i værdi i år. Aktiemarkedet har altid bevæget sig op og ned, men historisk givet et positivt afkast. Ifølge en ny beregning fra PFA har en typisk pensionskunde de seneste 10 år fået et afkast på 100 %. De seneste 5 år har afkastet været 30 %.

Når du gennemgår din pension, så hav fokus på, om du indbetaler nok. Om du gør, afhænger af, hvor mange penge, du ønsker at have mellem hænderne, når du går på pension, men også, hvornår du ønsker at gå på pension. Har du planer om at gå på pension nogle år før tid, skal du naturligvis indbetale noget mere for at opretholde samme månedlige pensionsudbetaling. Heldigvis vokser selv mindre beløb sig på grund af renters rente store med tiden. Hvis du eksempelvis indbetaler 1.000 kroner mere om måneden de næste ti år med et afkast på 3,5 % efter omkostninger og skat, så vil de i alt 120.000 merindbetalte kroner være vokset til mere end 140.000 kroner.

Når du gennemgår din pension, så tjek også, hvem der får din pension, hvis du dør, inden du selv når at få gavn af den. Hvert år dør cirka 9.000 danskere, før de bliver pensioneret. Ifølge PFA efterlader de sig pension for cirka ni milliarder kroner.

Det tager kun ti minutter.

Letpension formidler pensions- og forsikringsløsninger gennem en række danske pengeinstitutter, herunder Sparekassen Kronjylland. PFA er pensionsselskabet bag. Derfor nævner vi i artiklen tal fra PFA.

Du bør jævnligt give din pension et tjek og altid, når der sker vigtige ændringer i dit liv. Eksempelvis når:

• Du får nyt job
  • Du har købt lejlighed eller hus
  • Du er flyttet sammen med din kæreste eller er blevet gift
  • Du har fået børn – både dine egne og eventuelle bonusbørn
  • Du er blevet skilt
  • Børnene flytter hjemmefra

Start i god tid - så kan du slippe med mindre ad gangen

Det er en god investering i din fremtid at påbegynde en pensionsopsparing tidligt. På den måde skal du lægge mindre til side ad gangen for at opnå en fornuftig opsparing. Oplever du, at du har flere penge stående på kontoen, end du har brug for og planer med, kan det også være en idé at indbetale endnu mere til pension. Der er flere muligheder, og dem kan du høre mere om hos os eller dit pensionsselskab.