Sparekassens brugte IT-udstyr får nyt liv i NordVrk

Sparekassens brugte IT-udstyr får nyt liv i socialøkonomisk virksomhed

Da Sparekassen i 2021 udskiftede alle sine computere som et led i at øge IT-sikkerheden, blev de brugte computere solgt til den socialøkonomiske virksomhed NordVirk, der arbejder med recirkulering af IT-udstyr.

Cirkulær økonomi og social indsats går hånd i hånd i NordVirk

NordVirk er en socialøkonomisk virksomhed, der køber og sælger brugt IT-udstyr og sikrer en miljørigtig og datasikker håndtering af udstyret. Både datasletning, reparation og opgradering af de indkøbte computere bliver klaret på virksomhedens værksteder, hvor de samtidig tilbyder uddannelse og beskæftigelsesforløb for mennesker med autisme.

- De unge, vi har i arbejdstræning, udvikler sig som mennesker, når de får en reel arbejdsopgave som at reparere og klargøre en computer til salg. Samtidig oplever vores medarbejdere, at det er meningsfyldt at hjælpe og oplære de unge i arbejdet, fortæller Stepan Lee, adm. direktør i NordVirk.

Større efterspørgsel efter brugte computere

De brugte computere bliver efterfølgende solgt til private eller til andre virksomheder, og under corona er den del af forretningen vokset.

- Vi har oplevet en kæmpe efterspørgsel efter brugte computere, særligt til hjemmearbejdspladserne. Det har været svært at skaffe nye computere, og det har betydet, at folk har fået øjnene op for genbrug – heldigvis, fortæller Stepan Lee.

Recirkulering mindsker Sparekassens miljøbelastning

Sparekassens samarbejde med NordVirk om recirkulering af IT-udstyr udspringer af en fælles mission om at gøre gavn i samfundet. Samtidig er samarbejdet et skridt i en mere grøn retning.

- Vi er glade for, at vi igennem vores samarbejde med NordVirk sikrer, at de computere, som vi ikke længere kan bruge, ikke belaster miljøet, men derimod bliver en ressource for andre, fortæller Carsten Rohde, afdelingsdirektør for IT i Sparekassen Kronjylland.

Samarbejdet med Sparekassen Kronjylland vækker også begejstring hos NordVirk:

- Det betyder meget for os, at Sparekassen tror på os. Det er en kvalitetsstempling af vores arbejde og viser, at vi lever op til de kriterier, der er i markedet for datasletning og håndtering af brugt IT-udstyr, fortæller Stepan Lee.

Stepan Lee, adm. direktør i NordVirk

Stepan Lee, adm. direktør i NordVirk (Foto: NordVirk)