Nyt digitalt banktilbud i Danmark

Vil kombinere personlig rådgivning med digital smidighed

KRON er navnet på Danmarks nye digitale bank, og i forhold til de nuværende online banktilbud er særligt en ting helt anderledes. Kunderne får nemlig en personlig rådgivning, ligesom mange kender det fra de mere klassiske pengeinstitutter, hvor rådgiveren sidder i den lokale afdeling. I KRON møder du dog kun din rådgiver online, men målet er, at nærværet og relationen er den samme.

Bag KRON står en af de seneste års mest succesfulde danske pengeinstitutter, Sparekassen Kronjylland. Sparekassen har blandt andet fået kåringer for de mest tilfredse kunder, Danmarks bedste arbejdsplads og er vokset med mange nye kunder. Det er blandt andet sket ved at åbne en række nye fysiske afdelinger, så hvorfor står Sparekassen Kronjylland nu bag en ny digital bank?

- Vi oplever stor opbakning til vores nuværende model, men både før corona-perioden og under har vi kunnet se et stigende antal danskere, hvor det fysiske betyder mindre. Til gengæld betyder convenience, hastighed og relation rigtigt meget. Det tilbud kan KRON levere, fortæller Sparekassen Kronjyllands adm. direktør Klaus Skjødt, der også understreger, at det ikke primært er et tilbud rettet mod de unge.

- For rigtig mange travle familier vil det her være et godt alternativ i en hverdag, der i forvejen er meget digital. Samtidig får de en direkte adgang til deres rådgiver, som de kan holde møder med præcis, når det passer dem. De kan også selv booke sig ind i kalenderen hos rådgiveren. Det giver en stor grad af fleksibilitet og frihed.

Han ser også en mulighed for at kunne tiltrække kunder fra områder af Danmark, hvor Sparekassen Kronjylland ikke har en afdeling.

- Men det er ikke kun rettet mod de områder. Der kan også være nogle, som vælger os fra i dag, der bedre kan se sig i KRON. Dermed får vi nu indenfor koncernen flere strenge at spille på uden at gå på kompromis med kerneforretningen i Sparekassen Kronjylland, siger Klaus Skjødt, der også fortsat tror på en fremtid for de fysiske afdelinger.

- Vi lancerer faktisk en af de nærmeste dage en helt ny fysisk afdeling, så vi tror bestemt på, at der også fremover er et marked for fysiske afdelinger. KRON er et udtryk for, at vi er klar til at udfordre de vante forestillinger og tør skabe noget nyt, der udfordrer både os selv og den måde, som sektoren hidtil har tænkt online banker, hvor det primært handlede om at effektivisere i banken. Der er det her noget helt andet, fortæller Klaus Skjødt.

Den nye digitale bank giver også Sparekassen Kronjylland mulighed for at teste nye koncepter, tanker og fintech-samarbejder, inden de eventuelt også bliver rullet ud i resten af sparekassen.

- Så det bliver både et stærkt kunderettet tilbud, der virker fra dag et, og et rum for nye ideer. Dermed har vi et sted, hvorfra vi naturligt kan udfordre plejer og den gængse måde at gøre tingene på. Fokus vil som i Sparekassen Kronjylland hele tiden være på at skabe gode kundeoplevelser og derigennem gøre kunderne tilfredse, understreger Klaus Skjødt.

Leder for KRON bliver Jesper Lund Sørensen, der kommer med erfaring som afdelingsdirektør fra både Jyske Bank og Danske Bank. De første rådgivere er også allerede ansat, og KRON er i fuld gang med at udvide teamet. Første officielle åbningsdag i Danmarks nye digitale bank bliver 1. december.