Bedste halvårsresultat i Sparekassen Kronjyllands historie

Når Sparekassen Kronjylland om få dage åbner dørene til sin nye afdeling i Odense, er det endnu et synligt tegn på, at Danmarks største sparekasse har valgt en anden strategisk vej end de fleste danske pengeinstitutter. Sparekassen har lige siden finanskrisen investeret i vækst og nye afdelinger, og det giver resultater. Årets halvårsregnskab er således det bedste i Sparekassens snart 190-årige levetid.

På bundlinjen står 236 millioner kroner før skat, hvilket er en markant forbedring fra 2018, hvor tallet var 172 millioner kroner. Særligt glæder adm. direktør Klaus Skjødt sig dog over, at Sparekassen Kronjylland også i første halvdel af 2019 har fået mange nye kunder.

- For rigtig mange betyder den personlige og ordentlige rådgivning tydeligvis stadig meget, og det gælder både for private og erhvervskunder. Vi har hele tiden sagt, at netop relationen er central for os, og derfor har vi fastholdt, at alle kunder har én person, de kender og kan ringe direkte til for at få hjælp, forklarer han.

De nye kunder er også en væsentlig årsag til, at Sparekassens udlån alene i første halvår er steget med næsten en milliard kroner. Derudover har Sparekassen som andre pengeinstitutter haft meget travlt på boligområdet.

- Der er høj aktivitet. Senest har der været stor fokus på konverteringer, hvor vi har haft meget travlt, men derudover er der også rigtig mange bolighandler. Og det er vel at mærke ikke kun i de store byer, at folk køber en ny bolig. Det er i alle de dele af landet, hvor vi er repræsenteret, fortæller Klaus Skjødt.

Gammeldags er moderne

Sparekassen Kronjylland er nu repræsenteret i meget store dele af Danmark. I Jylland har den afdelinger fra Aalborg i nord og ned til Kolding og Esbjerg i syd, mens der på Sjælland er seks afdelinger, og senest er også Fyn kommet med. I alt har Sparekassen åbnet ni afdelinger siden 2015, og det har ifølge Klaus Skjødt været en stor succes.

- Vi åbnede i Aalborg sidste sommer, hvor vi nu har budt velkommen til kunde nummer 1.000, og så er vi netop i gang med at åbne i Odense. Ser vi bort fra de to afdelinger, bidrager de øvrige alle pænt til Sparekassens indtjening og får desuden fortsat mange nye kunder. Det har hele tiden været afgørende for os at have de rigtige medarbejdere, før vi åbner, og den tilgang har helt tydeligt været den rigtige for os, siger Klaus Skjødt, der også mener, at de rigtige sparekasser, hvoraf Sparekassen Kronjylland er landets største, er blevet moderne.

- Vores stædige fokus på de personlige relationer blev nok tidligere af nogle opfattet som gammeldags. Men troværdighed, god service og menneskelige relationer er igen blevet moderne som modsætning til robotrådgivning og kortsigtet profitoptimering. Derfor oplever vi i øjeblikket, at mange nu anser os som attraktive, selv om vi egentlig bare gør det, vi altid har gjort. Nemlig at yde personlig rådgivning med udgangspunkt i kunderne. Vi har hverken individuelle salgsmål eller bonusordninger, og det kan kunderne mærke. Dermed bliver vi måske også en modsætning til det profitfokus, som mange mener, at der hersker i sektoren. Som selvejende institution har vi ingen aktionærer, som vi skal forgylde, så vi kan i stedet fokusere på at gøre vores kunder tilfredse, forklarer Klaus Skjødt.

Han fortæller dog også, at den personlige rådgivning skal gå hånd i hånd med en digital udvikling, som hjælper kunderne i hverdagen.

- Vores it-omkostninger er steget en del de seneste år, fordi vi har investeret i nye kundevendte løsninger. Eksempelvis er der en helt ny net- og mobilbank på vej. Men vi kommer aldrig til at nedprioritere de personlige relationer, som opstår, når mennesker mødes, slår Klaus Skjødt fast.

Det gode resultat i første halvår og salget af 75 procent af Sparinvest til Nykredit betyder også, at Sparekassen Kronjylland opjusterer markant. Ved indgangen til året lød forventningen til årets resultat før skat på mellem 230 millioner og 290 millioner kroner. Sparekassen forventer nu at kunne realisere et resultat før skat på mellem 460 millioner og 520 millioner kroner, hvoraf salget af Sparinvest bidrager med 119 millioner kroner.

Halvårsrapport 2019