Tegneserie i konfirmationsforberedelserne

I Kronjyllands Frimenighed bruger de flere forskellige medier, ikke mindst musik og sang, og I år har de fået mulighed for også at bruge en velanskreven tegneserie i konfirmationsforberedelserne.

Det er ”Menneskesønnen”, en tegneserie baseret på de fire evangelier i Det Nye Testamente, som de kommende konfirmander læser. Den er tegnet af Peter Madsen, og er efterhånden blevet en klassiker. Den er da også trykt i 16 oplag og er udkommet på flere sprog og er betegnet som et hovedværk i den danske tegneseries historie.

Det er altså ikke ”bare” en tegneserie, som frimenigheden nu bruger, men en velanskreven og meget flot fortolkning af de dramatiske begivenheder omkring Jesus' liv og død. Kronjyllands Frimenighed har kunnet købe 20 eksemplarer af Menneskesønnen efter de har fået en donation fra Sparekassen Kronjyllands gavefond.

Præst Peter Kofoed Herbst fortæller, at de i Kronjyllands Frimenighed arbejder med skabe et miljø, hvor man samles og så at sige deler livet med hinanden.

- Vi har en række aktiviteter her i lokalerne. Det er næsten altid noget, som vi kan samles om og det er i vid udstrækning musik og sang. Vi har både unge der mødes og spiller rytmisk musik, vi har fællessang, og vi har naturligvis vores gudstjenester. Gudstjenesterne holder vi i øjenhøjde og derfor har vi gudstjenester for børn, for unge og for voksne, siger præst Peter Kofoed Herbst.

Hver onsdag samles 30 til 50 unge i Kronjyllands Frimenighed, og som nævnt er der ofte musik og sang når de mødes. Frimenighed er også et frirum, hvor de unge er samme på deres præmisser, og kan dele deres erfaringer uden forældrenes tilstedeværelse.