20.000 til søskende

Årets Østjyde 2015 bruger de 20.000 kroner fra Sparekassen til nyt projekt for syge børns søskende.

Allerede da TV2 Østjyllands seere i december kårede Vinni Stenholt fra Dronningborg til Årets Østjyde 2015, vidste Vinni, hvad præmien på de 20.000 kroner skulle bruges til. De skulle gavne søskende til sygdomsramte børn. Nu ved hun mere præcist, hvordan det skal ske.

Vinni Stenholt er daglig leder af Trygfondens Familiehus i Skejby, som er et hus for familier med langtidsindlagte børn.

− Fra dette arbejde ved jeg, at der er et stort fokus på de syge børn. Det skal der også være, men det betyder ikke, at deres søskende skal føle sig overset. Derfor ønsker jeg at gøre noget for de sygdomsramte børns søskende, oplyser Vinni.
Psykologhjælp til søskende

− Pengepræmien skal bruges til at tilbyde psykologhjælp i grupper til de raske søskende, og vi har allerede lavet en aftale med en psykolog med stor erfaring inden for området. Søskendegrupperne vil udover at hjælpe med terapi give de raske søskende mulighed for at mødes med ligesindede, som de kan danne venskaber med, forklarer Vinni.
I forbindelse med gruppesessionerne vil Familiehuset og de frivillige lave et socialt arrangement, så også forældrene og de syge børn kan mødes og danne netværk.

− Vi starter formentligt op med søskendegrupperne i efteråret 2016, og vores drøm er, at vi efterfølgende gennem fonde kan finde penge til at fortsætte grupperne.

Sparekassen Kronjylland, som er præmiesponsor for de 20.000, glæder sig over Vinnis valg af sag, hun vil støtte:

− Det glæder os meget, at Vinni vil hjælpe søskende til sygdomsramte børn, og at hun med de 20.000 kroner kan sætte fokus på det med et nyt projekt. Det er et vigtigt projekt, som jeg håber, at flere får øjnene op for og vil støtte op om, lyder det fra Sparekassen Kronjyllands adm. direktør, Klaus Skjødt.