Vi åbner i Esbjerg

Lokal profil i spidsen for Esbjergs nye pengeinstitut.

Det bliver med en indfødt esbjergenser i spidsen, når Danmarks største sparekasse, Sparekassen Kronjylland, om kort tid åbner i Esbjerg. Udover at være fra Esbjerg har Martin Nyborg-Lindinger også i mange år arbejdet i det lokale banklandskab senest som erhvervskundechef i Nykredit.

Sparekassen Kronjylland fortalte allerede ved sammenlægningen med Vorbasse-Hejnsvig Sparekasse i 2014, at Esbjerg var en af de byer, som Sparekassen havde i kikkerten til en ny afdeling. Åbningen var dog betinget af at have den rigtige person til at lede etableringen, og det mener administrerende direktør Klaus Skjødt, at han har fundet i Martin Nyborg-Lindinger.

- Han har ledererfaring fra både Nykredit og Danske Bank, ligesom han er et kendt ansigt i Esbjerg, hvor han har et meget stort netværk. Vi ved fra tidligere åbninger, at de rigtige medarbejdere er helt afgørende for succes, og med lederen på plads er vi godt i gang, mener Klaus Skjødt.

Sparekassen Kronjylland har tidligere i år åbnet en afdeling i Kolding, og sidste år åbnede sparekassen tre afdelinger på Sjælland.

- Så vi har god erfaring med at åbne nye afdelinger, og det er tydeligt alle steder, at kunderne især er glade for at få et direkte nummer til en personlig rådgiver. De gider ikke de store bankers call centre, og der kommer vi og tilbyder noget andet, forklarer Klaus Skjødt.

Sparekassen skal nu i gang med at finde lokalerne og de medarbejdere, der sammen med Martin Nyborg-Lindinger skal etablere afdelingen. I første omgang forventer Klaus Skjødt, at der bliver tale om cirka otte medarbejdere, og at afdelingen kan slå dørene op i midlertidige lokaler allerede i løbet af september eller oktober. Samtidig går arbejdet i gang med at finde velegnede lokaler i indre by til den permanente placering.

I 2015 overtog Sparekassen Kronjylland som nævnt Vorbasse-Hejnsvig Sparekasse med afdelinger i blandt andet Billum, Alslev og Skovlund.

- Derfor kender vi også området godt, og vi har en pæn dækning i området, hvilket giver nogle fordele i forhold til synlighed og samarbejde mellem afdelingerne, vurderer Klaus Skjødt.

Afdelingen i Esbjerg bliver en del af Sparekassens Område Syd, hvor områdedirektør Per Rick faktisk også har en flerårig baggrund som filialdirektør i en bank i Esbjerg.

- Så vi har flere indgange og et godt kendskab til Esbjerg, som er en rigtig spændende by at være pengeinstitut i, fordi der sker en helt masse både i erhvervslivet og hos esbjergenserne. Vi glæder os derfor meget til at komme til byen, hvor vi naturligvis vil engagere os i byens liv og aktiviteter. Det er helt naturligt for os som sparekasse, hvor netop lokal udvikling og lokalt engagement er helt centrale elementer i vores formål. Vi vil ikke bare være der, vi vil gøre en forskel for kunderne og for byen, fortæller Klaus Skjødt.