Sparekassen Kronjylland og Rotpunkt adopterer i fællesskab en skoleklasse fra Harte Skole

I dag klokken 9.00 startede et helt ny kapitel for eleverne i 1. klasse på Harte Skole. Eleverne skal nemlig for første gang på læringsbesøg hos deres adoptionsvirksomheder: Sparekassen Kronjylland og Rotpunkt.

Det er det første af mange læringsbesøg hos de to virksomheder, som eleverne skal på igennem hele deres folkeskoleforløb, idet eleverne skal besøge virksomhederne 2-3 gange pr. skoleår.

Partnerskabet mellem eleverne fra Harte Skole, Rotpunkt og Sparekassen Kronjylland er en del af RelationsNetværkets initiativ ”Virksomheder adopterer skoleklasser”. RelationsNetvæket skaber relationer mellem skoleklasser og virksomheder over hele landet, og har i øjeblikket omkring 40 adoptioner, hvilket svarer til cirka 600 skoleelever, som hvert år kommer på flere læringsbesøg hos deres adoptionsvirksomheder.
Normalt bygger partnerskaberne på, at en virksomhed adopterer en skoleklasse, og de følges så op igennem hele folkeskoleforløbet, men i dette tilfælde er to virksomheder gået sammen om at adoptere en skoleklasse, hvilket er helt unikt og nyskabende.

RelationsNetværkets leder og initiativtager til ”Virksomheder adopterer skoleklasser”, Karsten B. Vester, udtaler i forbindelse med eleverne første besøg:

”Vi er meget glade og stolte over, at Rotpunkt og Sparekassen Kronjylland har valgt at udvise stor social ansvarlighed ved at adoptere en skoleklasse fra Harte Skole. De to virksomheder vil igennem samarbejdet med eleverne komme til at gøre en stor forskel for eleverne, og de vil være med til at give dem viden om arbejdsliv, uddannelsesmuligheder og de vi få nogle unikke rollemodeller blandt de medarbejdere, de møder på de to arbejdspladser.
At to virksomheder i fællesskab adoptere en skoleklasse er helt nyt i denne typer af samarbejder, og vi er spændte på, hvordan partnerskabet vil udvikle sig. Vi håber, det vil give inspiration til andre mindre virksomheder og give dem lyst til at indgå i vores initiativ.

Når eleverne på onsdag besøger deres adoptionsvirksomheder på Vejlevej i Kolding, er der lagt et spændende program, og eleverne vil helt sikker få en super spændende skoledag.

For Harte Skole er denne type af partnerskaber ikke helt nye, idet der i foråret blev etableret et partnerskab med virksomheden Würth.

I Kolding og det øvrige Trekantområde, har mange virksomheder adopteret skoleklasser, men behovet er stort, idet rigtig mange skoler meget gerne vil indgå i sådanne partnerskaber. Det er håbet, at flere virksomheder bliver inspireret. Det er en oplagt mulighed for virksomhederne at gøre børn og unge interesseret i netop deres branche.