Tøj til Tanzania
Egå Gymnasium har i mange år sendt elever på studietur til partnerskoler i Tanzania.
Her får de studerende mulighed for at opleve kulturen, og se hvilke udfordringer unge i Tanzania oplever i deres hverdag. Blandt eleverne på årets hold var Henrik Lunds søn.
Henrik Lund er boligadministrationsmedarbejder i Sparekassen Kronjylland, og da sønnens afrejsedato nærmede sig, så Henrik en oplagt mulighed. På eget initiativ tog han kontakt til sin arbejdsplads. Henrik havde nemlig fået den ide, at sønnen kunne tage fodboldtøj fra Sparekassen Kronjylland med til børnene i Tanzania.
- Jeg vidste, at Sparekassen Kronjylland havde skiftet logo for nyligt, så jeg tænkte, at der nok ville være noget tøj tilbage med det gamle logo på. Derfor kontaktede jeg hovedkontoret, som heldigvis var meget åbne overfor ideen om at sende fodboldtøj til Tanzania, fortæller Henrik.
Uniformer styrker sammenhold
Det blev til en sportstaske proppet med fodboldtøj i matchende gule og sorte farver, som Henrik Lunds søn kunne tage med til børnene i Tanzania.
- Tøjet gør en stor forskel for de her børn. Det betyder, at når de skal træne og spille kampe imod andre skoler, så kan de møde op til kampen i ens uniformer. Jeg tror, at alle, der har prøvet at spille en fodboldkamp, ved, hvor meget det gør for sammenholdet, når man kan møde sine modstandere som én enhed i ens uniformer. Det sammenhold og fælles udtryk er mindst lige så vigtigt for børnene i Tanzania, som ikke havde haft den mulighed uden tøjet fra Sparekassen, fortæller Henrik og fortsætter:
- Fodbolden og sammenholdet omkring sporten er et godt pusterum for børnene. De spiller jo uanset hvad, men med det nye tøj slipper de for at spille i slidte trøjer og hullede shorts. Nu kan de nyde spillet i flotte ens uniformer.
Ny værdi
Sparekassen Kronjylland har tidligere doneret tøj, bamser, madkasser med mere til børn i Gambia. Det skete efter pengeinstituttet overtog den daværende Sparekassen Østjylland.
- At vi kunne donere fodboldtøjet til de unge børn i Tanzania på en så god måde, er vi rigtig glade for. Når man eksempelvis overtager andre pengeinstitutter eller skifter logo, vil der altid være markedsføringsvarer i overskud, og så er det dejligt, at tingene kan skabe glæde og værdi andre steder, siger Pernille Kempel, Funktionschef Markedsføring i Sparekassen Kronjylland.