Covid-19
Undgå at blive udsat for coronafraud
Der findes desværre ingen grænser for svindleres kvaler eller mangel på medfølelse.
Senest kan flere myndigheder berette om og advare mod svindlere, som udnytter den nuværende situation med coronavirus.
Derfor bør du være ekstra kritisk, hvis du modtager SMS'er, emails eller telefonopkald, hvor du eksempelvis bliver bedt om at dele personlige oplysninger, NemID eller adgang til Netbank. En sundhedsperson, myndighed eller din bankmand vil aldrig bede om dit NemID.
Senest har Center for Cybersikkerhed været ude med en advarsel i disse corona tider.
Heldigvis er der masser af hjælp at hente, hvis du er i tvivl.
Tre tips til at undgå svindel (og coronafraud)
- Hent app'en Mit Digitale Selvforsvar - her kan du se en liste med seneste advarsler om fupmails og fupSMS'er
- Få gode råd om at være sikker på nettet på borger.dk/sikkerpånettet eller sikkerdigital.dk, som Digitaliserings- og Erhvervsstyrelsen står bag.
- Læs artiklen: Kun svindlere spørger om dit NemID (Link til artikel på sikkerdigital.dk)
Hvis du har mistanke om, at du er blevet udnyttet eller svindlet, skal du straks spærre dit NemID og ringe til din rådgiver.
Spær dit NemID - klik her.
For virksomheder og ansatte
Fordi mange også arbejder hjemme og chefen nok ikke er fulgt med, kan du også risikere at blive udsat for "Jeg-er-din-chef"-svindel som i ferietider. Læs vores artikel om den type svindel her: Beskyt din virksomhed mod "jeg er din chef-svindel".
Har du problemer med betalingskort, Netbank eller Mobilbank uden for normal åbningstid, kan du ringe til vores hotline på 4470 2121.