Erhverv

Beskyt din arbejdsplads eller forening mod "jeg er din chef"-svindel

Ferietid er højsæson for såkaldt "CEO-fraud". Det er en svindeltype, der kan foregå over både mail, sms og telefon, og som primært bliver rettet mod bestyrelsesmedlemmer i forskellige foreninger og mod arbejdspladsernes ansatte. Risikoen har længe være kendt hos virksomhederne, men for mange foreninger vil det nok være en nyhed, at svindlerne nu også går efter dem. 

Beskyt din virksomhed mod "jeg er din chef-svindel"

CEO-fraud udnytter din tilbøjelighed til at ville løse en opgave effektivt for den person, der henvender sig. De IT-kriminelles svindelforsøg er avancerede, og det er derfor vigtigt, at alle bestyrelsesmedlemmer i en forening eller ansatte på en arbejdsplads kender til risikoen

Vores tjekliste med gode råd til at undgå CEO-fraud:

  • Har alle foreningens bestyrelsesmedlemmer eller arbejdspladsens ansatte kendskab til denne svindeltype?
  • Har I opdaterede procedurer for store overførsler af penge? Og bliver de fulgt?
  • Er alle obs på betalinger, der skiller sig ud?
  • Svindlerne udnytter ofte perioder, hvor nogle af jer er bortrejst. Har I ved mistænkelige overførsler mulighed for eksempelvis gennem et telefonopkald at få bekræftet kontakt til den, der beder jer lave overførslen?
  • Kontrollerer I anmodninger om betalinger til udlandet for fejl og mangler?

Svindlerne udnytter ofte perioder, hvor chefen, bestyrelsesformanden eller en anden med interesse i at få jeres regninger betalt, er bortrejst. De foregiver at være vedkommende, og det kan de være ret gode til. Som afsender fremgår for eksempel typisk det præcise navn på den person i din forening eller på din arbejdsplads, som ”beder” dig udføre opgaven. Endda mailadresse eller telefonnummer kan ligne at være det rigtige. Selvom det ser ud som om, at du kender afsenderen på en mail eller SMS, er det altså ikke sikkert. Nogle gange har de IT-kriminelle endda overvåget vedkommendes mail og kan derfor være meget overbevisende også i indhold og sprog.

 Beskyt din virksomhed mod "jeg er din chef-svindel"

Læs også

Om Sparekassen

Sparekassen Kronjylland har landets mest tilfredse kunder

Både på privat og erhverv ligger Sparekassen Kronjylland igen helt i top. Den største og mest valide undersøgelse af danske bankkunders tilfredshed er netop offentliggjort, og her ligger Sparekassen Kronjylland endnu engang helt i top på både privat og erhverv. Det er tredje år i træk, at sparekassens privatkunder er de mest tilfredse, og andet år i træk at det samme gælder erhvervskunderne.

Begræns bettingreklamer i sport

Aktuelt

Sparekassen går ind i kampen mod spilafhængighed: Begrænse reklamer for betting i sport

Sparekassen Kronjylland ser de alvorlige konsekvenser af spilproblemer på tæt hold og tager nu et klart standpunkt: Reklamer for betting bør begrænses i forbindelse med sport.

Klaus Skjødt

Om Sparekassen

Halvårsregnskab 2025: Sparekassen Kronjylland opjusterer efter godt første halvår

Sparekassen Kronjylland har ifølge EPSI Danmarks mest tilfredse kunder, og dem bliver der flere og flere af. Den landsdækkende garantsparekasse fortsætter nemlig sin markante kundevækst i første halvår. Det er også en af årsagerne til, at resultatet er bedre end ventet.

Kom i Djurs Sommerland til rabatpris!

Kundedag

Ses vi til kundedag i Djurs Sommerland?

Nu er det snart tid til en tur i ruuuuuuutsjebanen, og vi glæder os til at møde dig og din familie! Søndag 21. september 2025 inviterer Sparekassen Kronjylland til kundedag i Djurs Sommerland til rabatpris. Sparekassens kunder har parken helt for sig selv.