Undgå at dit barn køber løs i spilleapps med dit betalingskort

Online tryghed

Undgå at dit barn køber løs i spilleapps med dit betalingskort

Køb på helt op til 10.000 kroner er ikke utænkeligt, når børn køber ting i onlinespil. Men med den rette opsætning kan du trygt lade dit barn spille, uden at det koster dyrt.

Smølfebær, digitale diamanter, robux, V-bucks, nye liv, boosters, eggs til en enhjørning eller afgrøder til virtuelle dyr. Der er ingen grænser for, hvad man kan bruge penge på i onlinespil. Men hvad der kan se harmløst ud, kan hurtigt blive til store beløb, når børn køber løs i spilleapps.

Onlinekøb på 3.000 kroner er ikke ualmindeligt

I Sparekassen Kronjylland taler vi jævnligt med kunder, der har fået trukket store beløb på deres betalingskort – dét kort, der har været tilknyttet en tablet eller telefon, som børnene har spillet på.

- Det er ikke ualmindeligt, at vi ser forbrug på 1.000 til 3.000 kroner, og vi har også set sager på helt op til 10.000 kroner, fortæller Leon Sommer Hansen, der er specialist i den afdeling, der vejleder Sparekassen Kronjyllands kunder i sager som disse.

For selvom det kan føles som tyveri, at et barn kan bruge så mange penge på virtuelle ting, så er der ikke sket noget kriminelt, da forældrene selv har stillet kortet til rådighed på barnets enhed. Her forsøger Leon og hans kolleger at hjælpe kunderne med at tage kontakt til spiludbyderne for at få deres penge tilbage.

- Vi hjælper kunderne, så godt vi kan f.eks. ved at forklare, hvad de selv kan gøre og giver dem et direkte nummer til f.eks. Apple, fortæller Leon Sommer Hansen.

Ofte hjælp at hente hos spiludbyderne eller appbutikken

Er man endt i en uheldig situation, kan der dog være hjælp at hente hos spiludbyderne eller appbutikken.

- Det er mit indtryk, at Apple og de forskellige spiludbydere er imødekommende og hjælpsomme. De kan vejlede vores kunder til at lave en opsætning på deres spilkonti, så risikoen for et stort forbrug elimineres. For eksempel kan man oprette et Apple-id til sit barn, hvor mor eller far får en notifikation, hver gang barnet ønsker at foretage et køb inde i et spil, fortæller Leon Sommer Hansen.

Det er ifølge Leon Sommer Hansen heller ikke ualmindeligt, at man kan få refunderet en del af beløbet, hvis man henvender sig. Men ofte vil Apple indskærpe, at man ikke kan få refunderet beløbet, hvis det sker igen. Du hæfter nemlig som udgangspunkt for forbruget, hvis du overlader din mobil eller tablet til dit barn. Derfor er det en god idé at begrænse dit barns muligheder for at købe apps og tilkøbe i apps.


Gode råd til at undgå, at dit barn køber for et stort beløb i apps

1) Begræns muligheden for tilkøb i apps

Du kan begrænse dit barns mulighed for tilkøb i apps ved at tilføje en adgangskode, der skal indtastes, hver gang du eller dit barn køber en app eller foretager tilkøb i apps.

Forbrugerrådet Tænk har beskrevet, hvordan du gør:

På iPhone og iPad
- Gå til "Indstillinger" og vælg "Skærmtid".
- Tryk på "Indhold og anonymitet". Tast din adgangskode, hvis du bliver bedt om det. Slå "Indhold og anonymitet" til i toppen.
- Vælg "Køb i iTunes & App Store".
- Under "Bed om adgangskode" kan du vælge, at din telefon eller tablet altid kræver din adgangskode, når du foretager et køb.

Du kan også vælge helt at slå muligheden for køb af apps og tilkøb i apps fra. Det gør du under ”Køb i app” (ovenover ”Bed om adgangskode), hvor du kan vælge ”tillad ikke”.

På Android-enheder
- Åbn appen "Play Butik" og træk fingeren fra venstre kant mod højre for at åbne sidemenuen.
- Vælg "Indstillinger" i sidemenuen.
- Vælg "Kræv godkendelse ved køb".
- Vælg enten "Ved alle køb via Google Play på denne enhed" eller "Hvert 30. minut".
- Bekræft med din Google-adgangskode og tryk "OK".

I Google Play kan du kun blokere for køb af apps og tilkøb i apps ved at downloade en ”forældreopsyns app” som f.eks. Google Family Link.

På Huawei-enheder
- Gå til ”Indstillinger ” på din enhed.
- Vælg ”Huawei ID” øverst i menuen, tryk på ”Indstillinger” og vælg ”Betalingsadgangskode”.
- Vælg en 6-cifret adgangskode og bekræft din nye kode.


2) Log ud, før du giver din mobil eller tablet til dit barn
Hvis du har en iPhone eller iPad, kan du – inden du overlader dit device til junior – logge ud af dit Apple-id. Dermed undgår du, at barnet installerer apps eller foretager køb på din regning. Sørg også for, at dit barn ikke kender dit Apple-id og dit kodeord.

Sådan gør du:
- Gå til indstillinger.
- Tryk på dit navn (apple-id)
- Vælg ”log ud” (nederst)
3) Fjern dit betalingskort eller undlad at tilknytte et kort

Hvis du har et betalingskort tilknyttet din konto, kan du fjerne det igen. Du kan også oprette en konto uden at tilknytte et betalingskort. Dermed kan du hente gratis apps, men ikke foretage køb.

Har du en iPhone eller iPad, har du mulighed for at tilføje et iTunes gavekort. Dermed kan dit barn købe for beløbet på gavekortet, men ikke mere end det, hvis der ikke er tilknyttet et betalingskort.

Det kan du gøre, hvis uheldet er ude

Hvis du er uheldig, og du eller dit barn er kommet til at købe en app eller har brugt et stort beløb i en app, kan du kontakte appbutikken (Apple App Store, Google Play Butik eller Huawei AppGallery) eller appudvikleren for at få dine penge tilbage.

Sådan gør du:
Apple: Apple-brugere har 14 dage fortrydelsesret på apps eller abonnementer købt i Apple App Store.
Se mere om, hvordan du anmoder om refundering for apps eller indhold købt hos Apple

Google: Android-brugere har 48 timer til at fortryde et køb i Google Play Butik. Du fortryder ved at trykke på menu-ikonet (de 3 vandrette streger) i Google Play Butik. Gå derefter til ”Konto” og vælg fanen ”Ordrehistorik”. Find den app, du vil refundere, tryk ”Refundér” og følg vejledningen.
Er fristen på 48 timer overskredet, skal du kontakte appudbyderen.
Se mere om refusioner i Google Play

Huawei: Huawei-brugere har 14 dages fortrydelsesret på apps købt i Huawei AppGallery. Du anmoder om refundering via deres kundeservice. Se mere her
Sparekassen Kronjylland har oprettet Garant-millionen, hvor vi sammen med vores garanter uddeler en million om året.

Hvorfor har vi fokus på tryghed?

I Sparekassen Kronjylland lover vi vores kunder økonomisk tryghed, men tryghed kommer også i andre varianter end den økonomiske. Derfor sætter den næste uddeling fra Garant-millionen fokus på tryghed, hvor vi støtter organisationer og foreninger, der er med til at skabe tryghed for andre.

Vi støtter tryghed