Hvad nu hvis fly- eller rejsebureauet drejer nøglen om?

Hvad nu hvis fly eller rejsebureauet drejer nøglen om?

Efterårsferien banker på døren hos mange af os. Måske skal du en tur til udlandet? Eller bruge nogle af fridagene på at få skiferien planlagt, booket og betalt. Men hvordan er det nu, hvis du ikke vil risikere at stå med håret i postkassen, hvis du har købt en rejse til udlandet, og flyselskabet eller rejsebureauet pludselig går konkurs? Det er overvejelser, der fylder hos mange efter sidste uges konkurs hos rejsebureauet Thomas Cook. Jeg ridser derfor reglerne op her. Der er kun grund til at være særligt på vagt, hvis du ikke rejser til og fra danske lufthavne, eller hvis du udelukkende køber flybilletter og ikke gør det med et internationalt betalingskort.

Hvis du gennem et rejsebureau har købt en pakkerejse, der består af eksempelvis både fly og hotel, og går flyselskabet konkurs, inden du og familiens ferie er startet, så er rejsebureauet forpligtet til enten at sørge for, at I kommer afsted på den planlagte ferie med et andet flyselskab, eller at I får jeres penge retur. Er det hele rejsebureauet, der går konkurs, dækker Rejsegarantifonden, så længe din rejseudbyder er registreret i fonden

Har du købt flybilletter direkte hos et flyselskab, der går konkurs, er det ikke sikkert, at du får dine penge retur. Har du betalt med Dankort eller Dankort-delen i dit Visakort (det gør du automatisk på danske hjemmesider), så har du under alle omstændigheder en selvrisiko på 1000 kroner. Rejsegarantifonden har nemlig som hovedopgave at betale for hjemtransport af strandede feriegæster, så kun hvis der er tilstrækkelige midler tilbage i fonden efter udgifter til hjemtransport, har du mulighed for at få dækket beløbet over selvrisikoen. Har du imidlertid købt din flyrejse med et internationalt betalingskort, for eksempel et Mastercard, er du bedre stillet. Alle Mastercard kreditkort har en rejseforsikring tilknyttet, som skal sikre dig, at du altid får leveret den vare, du har betalt for eller får pengene retur. Du kan gøre indsigelse gennem din bank og på den måde få en tilsvarende vare alle pengene retur. Bemærk, at rejseforsikringen ved Mastercard Standard kun gælder, når rejsen er betalt med kortet − og at forsikringen her kun dækker dig, der ejer kortet. Med Mastercard Guld og Platinum dækker rejseforsikringen hele din familie, og rejsen behøver ikke være købt med kortet.

Går flyselskabet, som du har købt billetter direkte hos, konkurs, mens du er på rejse, så sørger Rejsegarantifonden for din hjemtransport. Det samme gælder ved pakkerejser. Ved flybilletter er det værd at bemærke, at Rejsegarantifonden kun dækker, hvis flybilletterne går til og fra en dansk lufthavn, og du skal kunne dokumentere dit køb.
Rigtig god efterårsferie lige om lidt.