Pengeinstitutter kan matche bilforhandlernes finansiering

Lige nu er det højsæson for at kigge ny bil og dermed også for valg af, hvordan du skal finansiere dit bilkøb. I den forbindelse er det vigtigt ikke blindt at kigge på lånets rente. Det kan i sidste ende nemlig koste dig dyrt.

Når den nye bil skal finansieres, frister bilforhandlerens ofte lave renter. Hvis du ser finansieringstilbuddet efter i sømmene, kan de fleste pengeinstitutter dog tilbyde en mindst lige så god løsning. Det mener i hvert fald afdelingsdirektør Anders Balle fra Sparekassen Kronjylland, og han opfordrer derfor til, at du inden et bilkøb tager dit bilfinansieringstilbud med i banken.

Vil du betale to gange?

Gennem bilforhandlernes finansieringsselskaber oprettes der pant i bilen, og omkostningerne hertil går tabt, når du sælger bilen inden lånets udløb. I det tilfælde skal du nemlig indfri det eksisterende lån og derefter oprette et nyt med nye høje oprettelsesomkostninger.
– Og der er altså rigtig mange bilejere, der skifter bilen ud inden de syv eller otte år, som en lånefinansiering gennem bilforhandleren tit løber over. I de fleste pengeinstitutter kan du ved udskiftning af bil i stedet få forhøjet det eksisterende lån, så du sparer omkostningerne, oplyser Anders Balle, der er afdelingsdirektør for Forretningsudvikling i Sparekassen Kronjylland. Anders er klar over, at bilforhandlerne trækker kunder til med meget lave renter på bilfinansiering, men han minder om, at man også skal forholde sig til oprettelsesomkostninger og øvrige forhold.

Lav ydelse efter skat

− Mange bilforhandlere tilbyder lån med en lav rente. De medfølgende gebyrer og betalingsomkostninger er dog ofte så høje, at det ender med at blive et dyrere lån end det, din bank kan tilbyde dig. Ved et lån med højere renter i et pengeinstitut kan du trække renteudgifterne fra i skat. Bilforhandlerens høje startomkostninger får du ikke skattefradrag for. Det vigtige for dig er at vide, hvad din månedlige ydelse bliver efter skat. Det er jeg sikker på, at dit pengeinstitut gerne hjælper dig med at afklare, hvis du tager dit lånetilbud fra forhandleren med ind til dem, forklarer han.

Fleksibilitet

I det hele taget kan dit pengeinstituts lokale afdeling som regel give dig en mere fleksibel løsning end bilforhandleren.
Anders Balle uddyber: − Får du på et tidspunkt brug for at få billånet forhøjet fx til nye vinterdæk, eller ønsker du pludselig at betale ekstra ind på lånet, springe en låneydelse over eller sætte den op eller ned, så kan pengeinstituttet nemt hjælpe dig. Faktisk har vi stort set ikke set en bilfinansiering fra en forhandler, som vi ikke har kunnet strikke lige så godt eller bedre sammen i Sparekassen. Min klare anbefaling er derfor, at du ikke skal skrive under på en bilfinansiering, før du har fået et par ekstra øjne på. Og det giver jo egentlig god mening, at det er pengeinstituttet, der er bedst til at finansiere. Du får jo for eksempel heller ikke din bankmand til at rådgive om bilvalg og tilhørende udstyrspakker. På det område er forhandleren ekspert, slutter han.