Slog på tromme for Randers

Ved Open By Night i Randers City indviede Blæseorkestret Søndermarken i sidste uge sit nye trommesæt.

Blæseorkestret Søndermarken var på alle måder klædt på til festlig fejring af Randers, da der var Open By Night. Blæseorkestret, som er kendt for sin festlige musikoptræden i gadebilledet i Randers, deltog i begivenheden ved at holde en siddende koncert. Ved koncerten på Østervold kunne blæseorkestret indvie sit helt nye trommesæt.

Endelig sit helt eget
− Indtil nu har vi lånt os til et trommesæt, men vi har længe drømt om at få vores eget. Desværre har vi ikke haft økonomien til det, forklarer Ole Møller, formand for blæseorkestret. Han fortsætter: – Det gør en kæmpe forskel for os, at vi nu har vores eget trommesæt. For det første har vi helt nye muligheder for at øve os, og derudover lettes det praktiske arbejde af, at vi altid kender trommens stand og ikke risikerer ubehagelige overraskelser ude på spillestedet.

Alle vil slå på tromme
Ole fortæller, at det nye trommesæt har skabt stor interesse, især blandt de helt unge musikanter: −Alle har faktisk været forbi for at prøve at spille på det, griner Ole og forklarer, at det lige pludselig er blevet rigtig eftertragtet at være den, der sidder ved trommerne. De musikanter, der i det daglige skal spille på trommerne, har selv været med ude at vælge hvilket trommesæt, der skulle indkøbes: − Jeg tror, det er med til at give dem en øget ansvarsfølelse over for udstyret, forklarer Ole.

Gavefonden gjorde det muligt
Det er Sparekassen Kronjyllands Gavefond, der med en donation på 17.000 kroner har muliggjort det nye indkøb: – I Sparekassen har vi et mangeårigt samarbejde med Blæseorkestret Søndermarken, og vi ser blæseorkestret som en fast og festlig del af det randrusianske bybillede, fortæller Per Jakobsen, afdelingsdirektør i Sparekassens afdeling i Vorup. − Den forskel, orkestret gør for de unge medvirkende, men så sandelig også for alle, der overværer dem, vil vi gerne støtte op om. Herved er Sparekassen med til at gøre en forskel i de områder, hvor vi har vores kunder, og det ligger os meget på sinde, fortæller Per.