Gavefonden: Påskeudstilling genopstår

På grund af manglende økonomisk støtte måtte kunstnergruppen Primus se sig nødsaget til at aflyse den traditionsrige påskeudstilling i Uhresalen i Hinnerup Bibliotek og Kulturhus sidste år. Sparekassen Kronjyllands Gavefond har herefter meldt sig på banen med støtte på 30.000 kroner fordelt over tre år.

I år genopstår påskeudstillingen derfor, og det kulturelle arrangement kan ses i Uhresalen i perioden 17. april til 31. maj 2014. Sparekassen glæder sig over at være med til at gøre udstillingen mulig og dermed være med til at sætte kunsten på dagsordenen i Hinnerup og omegn.

Kronhjorten i fokus

Påskeudstillingen blev i 1987 åbnet af HM Dronning Margrethe, og siden har udstillingen været en fast tilbagevendende kulturel begivenhed i Hinnerup. Altså lige med undtagelse af sidste år. I år afvikles udstillingen dermed for 26. gang, og årets tema er "Kronhjorten igen - igen". Krondyret er kendt helt tilbage fra istidens hulemaleri. I Danmark kender vi den blandt andet fra billedet af den brølende kronhjort ved skovsøen, som har hængt over sofaen i tusinder af hjem, og i Sparekassen Kronjylland kender vi den som den søde, plyssede maskot Kronse. Primus ønsker at genoplive kronhjorten i kunsten og fremstille den i ny forklædning med nye fortællinger om det stolte dyr.