Klaus Skjødt

Årsregnskab: Tilfredse kunder, tilfredse medarbejdere og rekordresultat

I 2019 blev Danmarks største sparekasse kåret til den bedste af kunder og medarbejdere, og nu præsenterer den også et rekordregnskab

Da Sparekassen Kronjylland i 2016 fremlagde sin strategi frem mod 2019, var der to afgørende målepunkter – kundetilfredshed og medarbejdertilfredshed. Derfor var det kronen på værket for adm. direktør Klaus Skjødt, da 2019 gav førstepladser begge steder. Først slog analysebureauet EPSI fast, at sparekassen både har Danmarks mest tilfredse privat- og erhvervskunder, og siden kårede Great Place to Work Sparekassen Kronjylland til Danmarks bedste arbejdsplads. I dag kan han så også offentliggøre beviset på, at strategien giver økonomiske resultater, da sparekassen har opnået sit bedste årsresultat i virksomhedens 190 år lange historie.

- 2019 har på mange måder været et ekstraordinært år i sparekassen. Ikke alene har vi fejret 190 års fødselsdag. Vi har også realiseret vores strategi og nået de meget ambitiøse mål, vi satte os tilbage i 2016. Tilfredse kunder og medarbejdere er helt centrale for den måde, vi driver pengeinstitut på. Men det er også klart, at vi skal tjene penge, så vi kan blive ved at udvikle os til glæde for både kunderne og de lokalsamfund, hvor vi driver vores forretning, fortæller Klaus Skjødt.

Årets resultat før skat blev på 494 millioner kroner mod 289 millioner kroner i 2018. Det er særligt tre ting, der er årsag til den væsentligt øgede indtjening – nye kunder, realkreditområdet og salg af Sparinvest. I 2019 solgte Sparekassen Kronjylland sammen med en række andre pengeinstitutter 75 procent af Sparinvest til Nykredit, hvilket gav sparekassen en indtjening på 110 millioner kroner. Derudover har årets rentefald betydet, at en lang række kunder har benyttet situationen til at konvertere deres realkreditlån til et med lavere rente.

- Det har været en god forretning for kunderne, og desuden har det bidraget med indtjening til os. Vi kan se, at en relativt stor andel af vores kunder har udnyttet muligheden for at konvertere. Det er formentlig, fordi vi har en aktiv personlig rådgivning, som sikrer, at kunderne kender deres muligheder, vurderer Klaus Skjødt.

Aktiviteten har dog kostet på udlånet i sparekassen, da en del har valgt at bruge konverteringen til at indfri deres sparekasselån ved at udvide deres realkreditlån.

- Det giver selvfølgelig en lavere indtjening for os de kommende år, men hvis det er den rigtige løsning for kunden, så er det også den løsning, vi anbefaler, understreger Klaus Skjødt.

I alt har sparekassens kunder omlagt realkreditlån for 16 milliarder kroner, og sammen med tilgangen af nye kunder er det også årsagen til, at sparekassens realkreditudlån samlet er steget med 4,9 milliarder kroner i forhold til 2018. Sparekassens eget udlån er steget med 342 millioner kroner. Det er første gang siden 2014, at udlånsvæksten er under 10 procent. Årsagen er dog ikke, at sparekassen har fået færre nye kunder end tidligere.

- Tværtimod har det været et af de år med den største kundetilgang i sparekassens historie. Men det er tilgang af helt almindelige privatkunder samt små og mellemstore virksomheder. Til gengæld har vi valgt ikke at etablere nye projektfinansieringer af ejendomme, når eksisterende projekter er udløbet. Det er typisk ejendomsdevelopere, der er delkunder, som nu fortsætter deres forretninger andre steder. Udlånsudviklingen skal også ses i det lys, hvis man sammenligner den med tidligere, forklarer Klaus Skjødt

Når Sparekassen Kronjylland vælger disse kunder fra, er det, fordi den vurderer, at samfundet så småt nærmer sig den næste krise.

- Vi vil hellere bremse op et år eller to for tidligt end seks måneder for sent. Sådan har vi altid tænkt i sparekassen, og det er en væsentlig årsag til, at vi er blevet 190 år. Det kan være fristende at gå efter de penge, man kan tjene her og nu, men det kan vise sig at blive meget dyrt. Historisk ved vi, at det særligt er de lån, der bliver etableret lige op til krisen, der koster, når krisen rammer. Derfor tænker vi os om, siger Klaus Skjødt.

Han skynder sig dog også at tilføje, at der ikke er ændret noget i forhold til helt almindelige virksomheder og private, der har samme adgang til lån som tidligere. Derfor både håber og tror han også, at sparekassen kan fortsætte sin kundevækst de kommende år.

- Kunderne køber i høj grad ind på vores model med personlige relationer og langsigtet fokus. Derfor er de elementer også fortsat helt centrale i vores nye strategi. Vi har jo set effekten med en høj kundetilfredshed, og det spreder sig også til potentielle kunder, fortæller Klaus Skjødt.

I 2019 åbnede Sparekassen Kronjylland en afdeling i Odense, som netop har holdt åbningsreception. Det har der også været i Aalborg afdeling, fordi de nu er på plads i deres nyrenoverede lokaler. Afdelingen har dog været i gang i midlertidige lokaler i lidt mere end et år og har allerede nu mere end 1.400 kunder. Om der er flere nye afdelinger på vej, afhænger ifølge Klaus Skjødt af, om den rigtige leder dukker op i en attraktiv by.

I 2020 forventer sparekassen at realisere et resultat på mellem 240 millioner og 300 millioner kroner før skat, hvilket altså er lavere end årets resultat før skat.

- Årsagen er egentlig simpel. Vi kan ikke sælge Sparinvest igen i 2020, og derudover kommer der næppe en ny konverteringsbølge. Samtidig har vi også et meget stort pres på rentemarginalerne, som gør det svært for alle banker at tjene penge på den klassiske bankforretning. Derfor er det også vigtigt, at vi fortsætter med at tiltrække nye kunder og ikke mindst sikrer, at vores nuværende kunder er tilfredse, så de forbliver kunder, forklarer Klaus Skjødt.

Klik her for at få et hurtigt overblik og nøgletallene


Klik her og læs hele årsregnskabet