Dyst om Vækstprisen

House Doctor, LauRie og International Furniture er med i opløbet, når en midtjysk virksomhed skal hyldes ved den første uddeling af Midtjyllands Vækstpris 11. marts.

Vinderen får 25.000 kroner og sparring til fortsat vækst.

For første gang uddeler Sparekassen Kronjylland, Region Midtjylland og Væksthus Midtjylland Midtjyllands Vækstpris. Det sker onsdag 11. marts i MCH Herning Kongrescenter, hvor alle virksomheder i regionen er inviteret til en inspirationsdag i vækstens tegn.

42 kandidater var indstillet til prisen ved fristens udløb 27. februar. En priskomité med formand for Vækstforum i Region Midtjylland Bent Hansen, adm. direktør i Sparekassen Kronjylland Klaus Skjødt og direktør for Væksthus Midtjylland Erik Krarup har valgt de tre virksomheder, der er rykket videre til finalen.

Finalisterne dyster nu om en skulptur og 25.000 kr. fra Sparekassen Kronjylland samt sparring til fortsat vækst. Målet med den nye vækstpris er at få midtjyske virksomheder til at udnytte deres vækstpotentiale og fokusere mere på udvikling.

− Hvis virksomhederne i den travle hverdag glemmer at bruge kræfter på udvikling og deres vækst-muligheder, spænder det ben for dem på den lange bane, siger Bent Hansen, der er formand for Vækstforum i Region Midtjylland.

Spændende kandidatfelt

− Det var et flot felt, der var indstillet til dette års vækstpris, så det har ikke været nogen nem opgave at finde ud af, hvem der skulle i finalen. Det stærke felt vidner om, at der faktisk findes rigtig mange spændende vækstvirksomheder rundt om i det midtjyske; og dem vil vi gerne understøtte, udtaler Sparekassen Kronjyllands administrerende direktør, Klaus Skjødt.

Sparekassen sætter helt konkret 25.000 kroner på højkant til den vindende virksomhed. Da prisen skal være et skulderklap til de ansatte, øremærkes pengene til virksomhedens personale.

MCH Herning Kongrescenter lægger hus til uddelingen af den nye pris, og deltagerne kan se frem til en inspirerende dag. Efter finalisternes pitch og prisoverrækkelsen forklarer iværksætter, årets leder og "Lakridskonge" Johan Bülow, hvordan han har forvandlet lakrids til en millionforretning. Herefter er der netværksfrokost, og over middag følger et par lærerige timer med særligt fokus på eksport og på at skaffe kapital.

Dagens program byder bl.a. på:

• Vækst-pitch med de tre finalister
  • Hvordan bliver lakrids til en millionforretning? v. Johan Bülow.
  • Hvordan skaffer du kapital? v. kapitaleksperterne fra Keystones
  • Hvad virker i dansk eksport? v. økonomiprofessor Philipp Schröder

Dagen og prisen er præsenteret af Sparekassen Kronjylland, Region Midtjylland og Væksthus Midtjylland.
Læs mere på www.vaekstprisen.dk.

Med Midtjyllands Vækstpris følger en lille udgave af Sven Dalsgaards skulptur "De tre søjler", som står i Randers. (Foto: Hanne Saugmann).