Ny vækstpris

Sparekassen Kronjylland og imidt uddeler ny vækstpris, som skal få erhvervsvirksomheder til at fokusere mere på udvikling og vækst. Alle kunne indstille kandidater indtil 27. februar 2015.

Læs mere om kriterier og prisuddeling her.

Midtjyllands Vækstpris 2015 skal sætte fokus på og hylde virksomheder med stærk vækst i Region Midtjylland. Vinderen kan udover den fysiske pris se frem til at modtage 25.000 kroner, sparring til fortsat vækst samt hjælp til en fremadrettet markedsføringsplan.

Vækstkatalysator for regionen

Formålet med prisen er at formidle de gode historier om regionens vækstvirksomheder og dermed inspirere andre virksomheder til at realisere deres vækstpotentiale. De to parter bag prisen, Sparekassen Kronjylland og imidt, er overbevist om, at Region Midtjylland har en bred underskov af virksomheder med vækstpotentiale. Flere af disse virksomheder har en ensidig fokus på selve driften, og det stjæler opmærksomheden fra udviklingspotentialet. Derfor er der brug for rollemodeller, som kan stå frem og med eksemplets magt vise, hvordan væksten i Region Midtjylland kan drives. Midtjyllands Vækstpris skal lokke disse rollemodeller frem og dermed være en katalysator for den erhvervsmæssige vækst i regionen.

Sparring til vækst

imidt er et offentligt erhvervsservicesystem, der gennem sin sparring med virksomheder i regionen har et indgående kendskab til de udfordringer, mange virksomheder møder i forhold til at vækste.

– Alt for ofte går virksomheden ensidigt op i selve driften og glemmer at bruge nogle af kræfterne på udvikling og vækst, og det spænder altså ben for virksomheden på den lange bane, fortæller Bent Hansen, formand for Vækstforum for Region Midtjylland.

imidt har gode erfaringer med at bruge konkrete cases og rollemodeller i forbindelse med udvikling af virksomheders vækstambitioner, og netop derfor benyttes denne strategi i forbindelse med Midtjyllands Vækstpris 2015.

– Vi ønsker både at hylde vækststærke virksomheder og at skabe et inspirationsmiljø til gavn for andre virksomheder, fortsætter Bent Hansen.

25.000 kroner på højkant

På erhvervssiden har Sparekassen Kronjylland særligt fokus på små og mellemstore virksomheder. Også Sparekassen har derfor i det daglige en tæt kontakt med en lang række virksomheder i region Midtjylland:

− En af Sparekassens vigtigste opgaver er at finansiere det lokale erhvervsliv i Midt- og Østjylland, og det tager vi meget seriøst. Vi skal nemlig bidrage til det lokale erhvervslivs udvikling. Vi ser Midtjyllands Vækstpris som et led i at understøtte denne udvikling, og vi har derfor valgt sammen med imidt at indstifte prisen. Sparekassen sætter helt konkret 25.000 kroner på højkant til den vindende virksomhed. Da prisen skal være et skulderklap til de ansatte, øremærkes pengene til virksomhedens personale, fortæller Sparekassen Kronjyllands administrerende direktør, Klaus Skjødt.

• En priskomité med Sparekassen Kronjyllands administrerende direktør Klaus Skjødt, formand for Vækstforum i Region Midtjylland Bent Hansen samt direktør for Væksthus Midtjylland Erik Krarup vil vurdere de indkomne forslag.

• Blandt kandidaterne udvælges tre virksomheder, som går videre til finalen 11. marts i MCH Herning Kongrescenter.

• Priskomitéen udvælger den endelige vinder ved prisuddelingskonferencen 11. marts. Vinderen modtager en lille udgave af Sven Dalsgaards skulptur "De tre søjler", 25.000 kroner samt hjælp fra imidt til at fastlægge en fremadrettet vækstambition og få udarbejdet en markedsføringsplan.

Med Midtjyllands Vækstpris følger en lille udgave af Sven Dalsgaards skulptur "De tre søjler", som står i Randers. (Foto: Hanne Saugmann).