60 år i Randers Nordby

Det eneste pengeinstitut i Randers nordby kan se tilbage på 60 år på Mariagervej

83-årige Peter Jepsen husker tydeligt 18. november 1954. Den dag var han med til at åbne Sparekassen Kronjyllands fjerde afdeling. "Nordre" benævnes den i daglig tale, for den ligger lige der midt i nordbyen, hvor kunderne bor og færdes.

Skrivemaskiner og sparemærker

− Det var et noget andet setup dengang, indrømmer Peter Jepsen, da han går en runde i afdelingen anno 2014:
− Oprindeligt startede vi jo henne på hjørnet i nummer 45, hvor der i dag er frisør. Vi var tre ansatte i afdelingen, og da det ikke var så moderne at låne penge ud, handlede det mest om at passe på kundernes penge. Det var jo i skrivemaskinernes tid, så arbejdsgangene var i det hele taget noget anderledes end i dag, erindrer han.

Peter Jepsen husker også, at fænomenet sparemærker dengang var en stor succes:

– Sparekassen havde en række sparebude, der gik rundt og solgte sparemærker med en værdi på mellem en og ti kroner. Kundernes indbetalinger opbevarede Sparekassen indtil jul, hvorefter pengene blev udbetalt igen. Sparekassen hjalp dermed kunderne med at spare op til jul, forklarer den tidligere medarbejder.
Dengang lå der hele tre pengeinstitutter på hvert sit hjørne i krydset af Mariagervej og boulevarderne. Med årene blev pladsen dog for trang for Sparekassen, og i 1966 kunne en ny Nordre afdeling åbne et husnummer henne ad gaden:

− Sparekassen overtog en stor hvid villa, hvor der havde været lejligheder på første sal og osteforretning nedenunder. Den fik Sparekassen lov til at købe og rive ned på betingelse af at opføre samme antal lejligheder til genhusning af beboerne. Sparekassen opførte derfor fire nye lejligheder på Hobrovej, fortæller Peter Jepsen.

Drive in

Meget er sket siden, og afdelingen har en overgang også forsøgt sig med en drive in ekspedition, hvor de travleste kunder kunne køre deres bil helt hen til en "auto-skranke".
Peter Jepsen har fulgt udviklingen på tæt hold. Ikke bare har han været ansat i forskellige af Sparekassens afdelinger i 44 år – og hans kone Grethe i 25 – han er også nabo til afdelingen. Han er derfor på flere måder stadig tæt på Nordre, og mindst én gang har han udlånt bestik og piskemaskine til adelingenen uden at vide det, da han ikke var hjemme.

Stabilitet gennem 60 år

I dag har afdelingen 17 medarbejdere, og de foretager sig meget mere end blot at passe på kundernes penge.

– I dag er det især rådgivningen, der fylder, fortæller afdelingsdirektør Peter Thorsen.

− Tidligere tog kasseekspeditioner det meste af medarbejdernes tid, og vi havde på et tidspunkt hele fire kasser, hvor vi i dag kun har en. Selvbetjening via netbank og pengeautomater har gjort, at det i stigende grad nu er forskellig rådgivning, kunderne efterspørger, og her skal vi kunne komme hele vejen omkring kundens behov også i forhold til forsikringer, pension eller investering. Lysten til at investere i bolig, bil og lignende er heldigvis stigende, og vi bakker gerne op om både nuværende og nye kunders ønsker og drømme. Historien om at vi i pengeinstitutterne ikke låner penge ud, gælder ikke i Sparekassen Kronjylland, forklarer han.

− Vi brænder for nordbyen og den udvikling, der sker her. Vi bliver derfor ved med at følge de ønsker og behov, vores kunder har. Vores engagement gælder også erhvervsmæssige initiativer og sponsorroller for eksempel i sportsklubberne. Vi vil nemlig være med til at gøre en forskel, og det tror jeg, at kunderne sætter pris på. I dag er vi det eneste pengeinstitut i nordbyen, og jeg er overbevist om, at vi har overlevet, fordi vi formår at tilbyde stabilitet og at være der, hvor vores kunder er – ikke bare fysisk, men også i vores rådgivning. Vi engagerer os i vores kunder og i livet omkring dem, og det bliver vi ved med at gøre, lyder det fra Peter Thorsen.

Nordre afdeling 1954.