Gavefonden støtter ungdomsprojektet "Rampen"

Med "Rampen" går Ebeltoft og Den ny Maltfabrik for alvor foran med et attraktivt tilbud til de unge.

− Ebeltoft rykker sig enormt lige for tiden. Med Den ny Maltfabrik skabes ikke bare et visionært kulturhus, men en kulturel katalysator for hele byen og dens omegn, ja hele Djursland og mere til. Maltfabrikken kommer til at byde på et bredt udvalg af spændende muligheder for borgere og kreative erhverv, lyder det begejstret fra Mik Steenfeldt, afdelingsdirektør i Sparekassen Kronjylland i Ebeltoft.

Gavefonden støtter med 15.000 kroner
Sparekassen har valgt at støtte Maltfabrikkens "Projekt Rampen" med 15.000 kroner: – Vores Gavefond støtter Rampen, da Djurslands unge længe har manglet et sted at mødes, hænge ud og være kreative sammen. Den ny Maltfabrik giver anledning til et attraktivt og inspirerende mødested for de unge, hvor det er de unge selv, der skal få tingene til at ske. Det initiativ synes vi rigtig godt om. Vi tror på, at stedet kan gøre en enorm lokal forskel, og den vil vi gerne være med til at få til at ske, forklarer Mik Steenfeldt.

Ebeltoft bliver attraktiv for de unge
Projektleder for Den ny Maltfabrik, ildsjælen, Kristian Krog, ser frem til med Rampen at give Djurslands ungdom nogle helt unikke rammer for kreativ udfoldelse: − De unge har selv taget initiativ til at få et tilhørssted på Maltfabrikken, og det synes jeg, er rigtig fedt. Ofte er det voksne, der laver mødesteder og aktiviteter for unge, men på Rampen er det de unge selv, der driver værket, og det tror jeg altså, er en bedre og mere langsigtet samt lærerig model for alle, uddyber Kristian, som er meget glad for, at Sparekassen har valgt at støtte et så vigtigt initiativ.
Kristian fortæller, at de unge særligt føler sig tiltrukket af stedets miks mellem det moderne og gamle: – Vi har med vilje valgt at restaurere huset med respekt for at bevare fabriksmiljøet. Her er maskiner og rør fra den oprindelige maltfabrik, og netop det rå fabrikslook inspirerer de unge. Det er enormt vigtigt, at de unge kan identificere sig med stedet og tager medejerskab over det, forklarer han.

FOTO: Den ny Maltfabrik og "Projekt Rampen" gør Ebeltoft mere attraktiv og fremsynet. På billedet ses et tidligt bud fra arkitektfirmaet Barch på, hvordan området kan komme til at se ud. (Illustration: Arkitektfirmaet Barch).