Sparekassen er med til at sikre Sølund Festival

For få måneder siden var Sølund Musik Festival, der årligt gæstes af op mod 14.000 handicappede, tæt på at dreje nøglen om. Siden har festivalen oplevet massiv opbakning fra både Skanderborg Kommune, privatpersoner og fonde. Blandt de store støtter er Sparekassen Kronjylland.

– Det ville være rigtig ærgerligt, hvis festivalen ikke kunne blive til noget i år. Festivalen er verdens største musikevent for - og med udviklingshæmmede mennesker, og den har meget stor betydning for Skanderborg og alle Danmarks fysisk og psykisk handicappede, udtaler Susanne Talbo, afdelingsdirektør i Sparekassen Kronjylland i Skanderborg.

Hun opfordrer kraftigt andre virksomheder til også at støtte festivalen, da hun mener, at det er vigtigt at bevare et arrangement, der har så stor betydning både lokalt og nationalt.

Musik der bryder grænser

Susanne Talbo fortæller, at Sparekassens bidrag på 50.000 kroner gives til festivalforeningens projekt "United by the Music", hvor man via musikken forsøger at skabe integration mellem handicappede og ikke-handicappede borgere lokalt, nationalt og internationalt.

− Sparekassen Kronjylland vil gerne være med up front, når det gælder om at sikre livskvalitet for samfundets svageste. Projektet løber over de næste år og kulminerer i forbindelse med Aarhus som europæisk kulturhovedstad i 2017, udtaler Susanne. Hun gør opmærksom på, at Sparekassen Kronjylland blandt andet også støtter Randersugens handicapfestival. Tanken om at skabe muligheder for handicappede mennesker ligger altså ikke Sparekassen fjernt.

Sammen kan vi gøre en forskel

Festivalleder for Sølund Musik Festival, Lasse Mortensen, er utrolig glad for støtten fra Sparekassen Kronjylland:

– Donationen gør det muligt at søsætte en masse spændende projekter så som "United by the Music". Det er det første og største musikalske seminar med udviklingshæmmede musikere, så støtten kommer uden tvivl til at kunne mærkes af de udviklingshæmmede, fortæller Lasse Mortensen.

Lasse tilføjer, at festivalen og "United by the Music" stadig meget gerne vil have flere sponsorer og støtter i ryggen.

Sølund Musik Festival løber i år af stablen 10.-12. juni og byder blandt andet på Birthe Kjær, D-A-D, Rasmus Seebach, Kandis, Carpark North og Thomas Helmig. Billetsalget er i fuld gang.