Godt regnskab for første halvår 2013

Sparekassen Kronjylland fik overskud på 85 millioner kroner i første halvår 2013.

Sparekassen Kronjylland hører til blandt landets stærkeste pengeinstitutter, og derfor er det da heller ikke overraskende, at halvårsregnskabet viser et plus på hele 85 millioner kroner før skat.

- Vi har siden finanskrisens udbrud fokuseret på at bruge vores solide fundament til at udvikle forretningen. Dette halvårsregnskab viser efter min mening, at vi er kommet rigtigt langt. Den basale sparekassedrift udvikler sig fortsat positivt, så udviklingen er tilfredsstillende, fortæller administrerende direktør Klaus Skjødt.

I forhold til samme periode sidste år er overskuddet faldet en smule, men det er alene på grund af særlige engangsindtægter sidste år.

- Sidste år havde vi nogle ekstraordinære engangsindtægter, som vi selvfølgelig ikke får i år. Ser man bort fra dem, så kan vi konstatere en god fremgang i vores basale indtjening. Det er vi meget tilfredse med, idet det viser, at vi bevæger os i den rigtige retning, siger Klaus Skjødt.

Sparekassen har gennem den økonomiske krise investeret via opkøb og etablering af nye forretningsområder. Seneste eksempel er købet af halvdelen af leasingselskabet Krone Kapital A/S, der sikrer, at sparekassen nu også kan tilbyde leasingprodukter.

- Hvis vi skal levere den optimale rådgivning til kunderne, kræver det en vis størrelse, en bred produktpallette og en række specialkompetencer. Derfor investerer vi konstant i udvikling af forretningen. Derudover er det afgørende for os, at vi fastholder det lokale og nære udgangspunkt, som er indbegrebet af Sparekassen Kronjylland. Kunderne skal fortsat mærke, at deres lokale afdeling har stor beslutningskraft og engagement, for vi ved, at det er noget, som vores kunder lægger vægt på, forklarer Klaus Skjødt.

Der er dog også en enkelt post i halvårsregnskabet, der ligesom i den øvrige del af sektoren trækker ned. Sparekassens nedskrivninger er således fortsat høje som følge af den samfundsøkonomiske krise. I år kommer de dog til at fremstå ekstra store, da tilbageførte overtagne nedskrivninger fra opkøb rent regnskabsteknisk går ind under andre driftsindtægter og ikke som normale tilbageførte nedskrivninger bliver modregnet i de nye nedskrivninger.

- Det er meget regnskabsteknisk, men det væsentlige er, at de reelle nedskrivninger er på niveau med sidste år, og det må vi acceptere, når man ser på de samfundsøkonomiske forhold, vi driver pengeinstitut under. Det er glædeligt, at der nu er begyndende tegn på en positiv udvikling i dansk økonomi, men udviklingen går stadig langsomt, så jeg forventer også væsentlige nedskrivninger i andet halvår, siger Klaus Skjødt.

Sparekassen hæver som følge af halvårsresultatet forventningerne til basisindtjeningen før nedskrivninger fra at ligge mellem 280 millioner og 310 millioner kroner til at ende i spændet 340 millioner til 370 millioner kroner.

Sparekassen Kronjyllands koncernregnskab for første halvår 2013 i hovedposter:

30. juni 2013

30. juni 2012

Resultatopgørelse

DKK 1.000.000

Netto renteindtægter

Udbytte af kapitalandele

Gebyrer og provisionsindtægter

Afgivne gebyrer og provisionsindtægter

Netto rente- og gebyrindtægter

Kursreguleringer

Andre driftsindtægter