10.000 kroner til spejderskib

Sparekassen Kronjylland sender spejdere på sikker kurs.

Verner Damm fra Knebel er en særdeles aktiv søspejder, og et af hans hjertebørn er Spejderskibet Klitta, der fra 4. juli til 4. august skal deltage i The Tall Ship Races, som begynder i Aarhus, men også indeholder besøg i Helsinki, Riga og den polske havneby Szczecin.

Besætningen på spejderskibet bliver i høj grad unge mellem 15 og 25 år, og ikke mindst derfor ønskede Verner Damm og skipper Poul Kjærgård at købe nyt sikkerhedsudstyr til spejderskibet. Sådan noget sikkerhedsudstyr er bare temmelig dyrt, og derfor sendte de en ansøgning til Sparekassen Kronjyllands gavefond.

Afdelingsdirektør fra Sparekassen Kronjyllands Tved afdeling, Morten Hvid, kunne derfor besøge Klitta i Knebelbro Lystbådehavn og aflevere en check på 10.000 kroner til skipper Poul Kjærgård.

- Skibet giver nogle spændende oplevelser til mange unge mennesker – ikke mindst i forbindelse med Tall Ship Races. Det er drevet af ildsjæle, som vil dele deres begejstring for kombinationen af sejlads og spejderliv med andre, og det er jeg glad for, at vi har mulighed for at bakke op om, fortæller Morten Hvid.

Spejderskibet Klitta blev bygget i 1988 og har siden sejlet med cirka 500 spejdere hvert år. Udover de lange ture som The Tall Ship Races er det også små aftenture og weekendture., der er på programmet. Foreningen bag skibet består af cirka 25 voksne søspejdere, der både er frivillig besætning på turene og sørger for at holde træskibet i topform.

På billedet overrækker afdelingsdirektør i Sparekassen Kronjylland, Morten Hvid, de 10.000 kroner til skipperen på Klitta, Poul Kjærgård.

Besøg Klitta på Facebook.