Sparekassen Kronjylland køber leasingselskab

Overtager halvdelen af Krone Kapital fra Jyske Bank.

Sparekassen Kronjylland fortsætter med at styrke forretningen. Sparekassen har således netop købt halvdelen af Krone Kapital koncernen, der er et veletableret dansk leasingselskab. Sælgeren er Jyske Bank, der overtog aktieposten i forbindelse med købet af Spar Lolland. Sparekassen Kronjylland kommer med købet til at dele ejerskabet af Krone Kapital med Sparekassen Thy.

- Leasing er en anden måde at yde lån og kreditter på, og derfor er det et naturligt interesseområde for et pengeinstitut. Derfor har vi også gennem nogen tid kigget på mulighederne, og Krone Kapital er helt oplagt. Dels har selskabet en fin størrelse, dels har den en dygtig ledelse og dygtige medarbejdere, der kan få selskabet til at vokse de kommende år. Vores mål er, at leasingporteføljen i Krone Kapital koncernen skal op på cirka en milliard kroner, fortæller Sparekassen Kronjyllands administrerende direktør, Klaus Skjødt.

Krone Kapital fortsætter således som et selvstændigt datterselskab med den nuværende ledelse og organisation.

- Leasingmarkedet i Danmark er stort og attraktivt, og derfor er det glædeligt, at vi har fået denne mulighed for at træde ind på markedet via et veletableret firma til det, jeg vil kalde en fair pris, forklarer Klaus Skjødt.

Endnu et offensivt træk

I 2010 udarbejdede Sparekassen Kronjylland en strategi for udviklingen frem mod udgangen af 2013. I den stod der blandt andet, at Sparekassen skulle vokse via opkøb og nye forretningsområder. De seneste år har Sparekassen været aktiv i opkøb af afdelinger og hele pengeinstitutter med købet af Sparekassen Østjylland som det mest markante. Sparekassen er siden lanceringen af strategien vokset fra 80.000 kunder til i dag cirka 140.000 kunder.

- Købet af Krone Kapital ligger dermed i direkte forlængelse af den linje. Vi har både kapitalen og likviditeten til at investere, og det skal vi selvfølgelig udnytte. Jeg har dog også altid sagt, at investeringer skal styrke Sparekassens indtjening og må ikke rokke afgørende ved vores soliditet. Begge dele lever dette køb til fulde op til, ligesom det giver os adgang til et nyt og attraktivt forretningsområde, siger Klaus Skjødt.