Sparekassen Kronjylland tilpasser afdelingsnettet

Kunderne i de danske pengeinstitutter bruger i mindre og mindre grad deres lokale afdeling, da de i stedet benytter betalingskort, netbank og mobilbank. Samtidig stiller kunderne stadigt stigende krav til den rådgivning, de får i deres pengeinstitut. De to ting gør det svært at drive meget små lokale afdelinger, og det er den primære baggrund for, at Sparekassen Kronjylland nu tilpasser afdelingsnettet og lukker fire afdelinger.

- Vi har et lokalt udgangspunkt, og derfor har det været en meget svær beslutning, men det er nødvendigt at kigge på kundernes adfærd og indrette os efter den. Hvis vi også fremadrettet skal tilbyde en optimal rådgivning, kræver det nogle større enheder, og det er baggrunden for de tre af lukningerne. I Aarhus har vi aktuelt syv afdelinger, og nogle af dem ligger med kort geografisk afstand, og det er forklaringen på lukningen af en afdeling i Aarhus, fortæller organisationschef Frank Madsen.

De fire afdelinger, der lukker 7. juni, er Vridsted, Mørke, Voldum og Skejby Center. Kunderne i Vridsted bliver fremover tilknyttet Stoholm afdeling, Mørkes kunder tilknyttes Auning, Voldums kunder tilknyttes Hadsten og kunderne fra Skejby Center bliver en del af Aarhus Nord afdeling, men de kan selvfølgelig også vælge en anden af Sparekassens resterende 34 afdelinger.

- Alle afdelinger er blevet vurderet individuelt, og i disse fire tilfælde har vi vurderet, at vi kan tilbyde kunderne bedre forhold ved at sammenlægge afdelingen med en naboafdeling, selv om det giver en lidt længere geografisk afstand for kunden. De større afdelinger gør det muligt konstant at sikre høj viden på alle de områder, kunderne efterspørger, forklarer Frank Madsen.

- Desuden kører vores rådgivere meget gerne ud og gennemgår økonomien, laver boligberegninger og lignende hos kunderne, understreger han.

Sparekassen Kronjylland er et af landets mest solide pengeinstitutter og er målt på egenkapital blandt landets 10 største. Senest har Sparekassen Kronjylland købt Sparekassen Østjylland, og derfor kan det måske godt undre, at Sparekassen nu går ud og skærer ned i antallet af afdelinger.

- Vi har en klar ambition om at være et af de mest kundeorienterede pengeinstitutter i Danmark, og det indebærer, at vi tilbyder den mest kompetente rådgivning på markedet. Det er svært i meget små afdelinger, og derfor er jeg også sikker på, at beslutningen viser sig at være den rigtige – både for kunderne og for Sparekassen, påpeger Frank Madsen.

Der er sendt breve til alle berørte kunder.

Den ændrede afdelingsstruktur har i øvrigt intet med Sparekassen Kronjyllands nylige køb af Sparekassen Østjylland. Beslutningen var således allerede truffet, inden købet blev aktuelt.

Fakta:

Sparekassen lægger følgende afdelinger sammen med sidstnævnte som den fortsættende:

Voldum -> Hadsten

Mørke -> Auning